اسرار نهفته غدیر در قربان


و رسول گرامی اسلام(ص) در اجتماع عظیم غدیر خم به فرمان الهی علی(ع) را به جانشینی خود و به امامت مسلمانان بر می‌گزیند؛ و در جایی می‌فرماید:

......ولی اینها همه خدای را از من راضی نمی­سازد مگر آنکه وظیفه خود را در مورد مأموریتی که از آیه شریفه ((یا أیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ ما أنزِلَ إِلَیکَ ...)) یافته­ام، به انجام برسانم......

و برای اعلام رسمی ولایت و امامت علی(ع) می‌فرماید:

....ای مردم! بدانید که خداوند، علی بن ابی­طالب را ولیّ و صاحب اختیار شما معیّن فرموده و او را امام و پیشوای واجب­الاطاعه قرار داده است و فرمانش را بر همه مهاجران و انصار و پیروان ایمانی ایشان و بر هر بیابانی و شهری و بر هر عجم و عربی و هر بنده و آزاده­ای و بر هر صغیر و کبیری و بر هر سیاه و سپیدی و بر هر خداشناس موّحدی، فرض و واجب فرموده و اوامر او را مطاع و بر همه کس نافذ و لازم­الاجرا مقرر فرموده است. هر کس با علی (ع) به مخالفت برخیزد، ملعون است و هر کس که از او پیروی نماید، مشمول عنایت و رحمت حق خواهد بود.مؤمن کسی است که به علی (ع) ایمان آورد و او را تصدیق کند. مغفرت و رحمت خداوند شامل او و کسانی است که سخن او را بشنوند و نسبت به فرمان او مطیع و تسلیم باشند.....

و در رثای علی(ع) چنین می‌فرماید:

...... ای مردم! دانشی نیست که خداوند به من تعلیم نکرده باشد، و من نیز هر چه که تعلیم گرفته­ام به علی(ع)، این امام پرهیزگاران و پارسایان آموخته­ام و دیگر دانشی نیست مگر آنکه به علی(ع) تعلیم کرده­ام و اوست امام و راهنمای آشکار......

ای مردم! علی را برتر و والاتر از هر کس بدانید که خدایش از همه، والاتر و برتر دانسته است! و به ولایت او تمکین کنید که خدایش به ولایت بر شما منصوب فرموده است.

ای مردم! علی(ع)، امام و پیشوا از جانب حق تعالی است و خداوند توبه منکران ولایت او را هرگز نخواهد پذیرفت و هرگز آنان را مشمول عنایت و مغفرت خویش، قرار نخواهد داد و خداوند، بر خود حتم و لازم فرموده که با آن کسان که از فرمان علی(ع) سر بپیچند، چنین رفتار کند و پیوسته تا جهان، باقی و روزگار، در کار است، ایشان را در شکنجه و عذابی سخت و توان فرسا معذّب دارد.

ای مردم! علی(ع) همان کس است که خدا در کتاب مجید خود، به عنوان ((جنب الله)) از او یاد کرده و از زبان مبتلایان به دوزخ، فرموده است: ((یا حَسرَتا عَلی ما فرَّطتُ فی جَنبِ الله.))

هر کس را من مولا و سرپرست و صاحب اختیارم، علی(ع) مولا و سرپرست و صاحب اختیار اوست؛ این مرد، علی بن ابی­طالب است، برادر و وصی من است، که فرمان دوستی و ولایت او از جانب حق متعال بر من نازل گردیده است.

براستی که تمامی فرمایشات پیامبر گرامی اسلام(ص) در جهت اثبات الهی و آسمانی بودن امر امامت و ولایت علی(ع) است و اینکه آنکس که درخانه کعبه‌ای متولد می‌شود که بدست ابراهیم خلیل الله - که خود نیز به مقام امامت رسیده است- ساخته شده است، و اینکه این مولود کعبه در ایام حجه الوداع به مقام والای امامت منصوب می‌شود؛ و بالاخره اینکه این امام بزگوار در خانه خدا و درمحضر خدا قربانی می‌شود؛ همگی پرده از راز نهفته درآمیختگی فلسفه غدیر و فلسفه قربان برمی دارند.

و اما راز نهفته حادثه غدیر در حادثه قربان چیست؟ آن راز چیزی نیست جز عشق به الله و ولایت و امامت؛ یعنی ابراهیم با عشق به الله و با گردن نهادن به ولایت الله، فرمان الهی را در به قربانگاه بردن اسماعیل اطاعت می‌کند و به مقام والای امامت می‌رسد؛ و علی هم با عشق به الله و اطاعت بی چون چرای نبی الله ومردانگی‌ها و جانفشانی‌ها در راه به بلوغ رسیدن دین خدا، به مقام الهی امامت برگزیده می‌شود.

بنابراین رابطه اسرارآمیز و شگفت انگیز قربان و غدیر در کلمه امامت و ولایت نهفته است؛ به بیان دیگر قربان و غدیر لازم و ملزوم یکدیگرند و قربان بدون غدیر بی معناست و غدیر بدون قربان مفهومی ندارد؛ و هردوی آنها بدون وجود امامت و ولایت بی معنایند. بقول شاعر معاصر علی رضا قزوه:

کاروان از هفت شهر عشق و عرفان بگذرد

راه بیت الله اگر از هند و ایران بگذرد

مهربانا یک دو جامی بیشتر از خود برآ

مست تر شو تا غدیر از عید قربان بگذرد

واما درک نهایت و عظمت رابطه عاشقانه و جانانه غدیر و قربان زمانی میسر می‌شود که می‌بینیم، وقتی ابراهیم به امر خداوند فرزندش اسماعیل را به مسلخ می برد تا او را در راه دوست قربانی کند، تا اینجا همچون حسین فرزند علی مولود کعبه است؛ اما خداوند می خواهد که حسین ابن علی همچون علی، یگانه باشد و هیچکس مثل او نباشد و بنابراین به ابراهیم ندا می‌دهد، نه!! تو فرزندت را قربانی نکن و همین قدر عشق و ولایت خود را به خالقت اثبات کردی. و درعوض این گوسفند را قربانی کن! چرا؟ چون قرار است حسین من فرزند علی امام منصوب من در کربلا فرزندانش را قربانی کند؛ و نهایت عشق و ولایت الهی و وفاداری را به نمایش بگذارد؛ آری حسین من در دوعالم یکی است و همتا ندارد؛ اوست که لیاقت دارد همه فرزندانش را در راه من قربانی کند و خودش هم قربانی شود؛ واگر حاجی در کنار خانه من گوسفند قربانی میکند، حسین علی باید فرزندانش را قربانی کند.

نتیجه اینکه؛ وفاداری به امامت و ولایت راز نهفته حادثه غدیر در حادثه قربان است؛ و دوری و جدایی از ولایت همانا به مفهوم عدم درک درست از دو روز بزرگ قربان و غدیر است؛ و عدم شناخت صحیح از حادثه شگفت انگیز غدیر و قربان به مفهوم گمراهی و ضلالت است.

وکلام آخر؛ همانگونه که قبلا هم در مطلبی در باب عید قربان به بیانات رهبر انقلاب به عنوان ولی امر در بین بسیجیان اشاره کرده بودم، انتظار می‌رفت که همه مسئولین و سران کشور به تبعیت و اطاعت از ولی امرشان دست از قهر و بی مهری به یکدیگر بردارند و در این ایام الله اعیاد قربان و غدیر و دهه ولایت برای حفظ وحدت و انسجام ملی بکوشند و عشق و وفاداری خویش را نسبت به ولی امر و در یک کلام به ولایت و امامت، بیش از پیش به اثبات برسانند. چرا که پیام اسرار آمیز نهفته در قربان و غدیر چیزی جز عشق به امامت و ولایت نیست؛ و اگر اینچنین بودیم، کشور و ملت از همه بدی‌ها و ک‍‍‍ژی‌ها و پلشتی‌ها و بد اخلاقی‌ها در امان خواهند بود.

/ 0 نظر / 148 بازدید